Skip to main content

 

Biztonságos Pénzügyek

Cetelem Biztonságos Pénzügyek

KiberPajzs – A legfrissebb információk kiberbiztonság témában!

A pénzügyi fogyasztók védelmében összefogott a Magyar Nemzeti Bank, a Magyar Bankszövetség, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a Nemzeti Kibervédelmi Intézet és az Országos Rendőr-főkapitányság.

Tudjon meg többet az intézmények és piaci szereplők által a digitális bűnözők ellen létrehozott átfogó oktatási programról!




Napjaink egyik legnagyobb kihívása, hogy a növekedésben lévő digitalizációval egyre terjedő online csalásokkal szemben hatékonyan védekezzünk. Kiemelten fontos, hogy a pénzügyek bonyolításában részt vevő intézmények és szabályozó szervezetek a saját oldalukon megtegyenek mindent a rendszereik és folyamataik biztonságossága érdekében, így a Magyar Cofidis Bank Zrt. a rendszereit a legmagasabb szintű biztonsági előírásoknak megfelelően működteti.

Nem elhanyagolható azonban a felhasználók, ügyfelek tudatossága sem.


MIT TEGYEN, HOGY NE VÁLJON CSALÁS ÁLDOZATÁVÁ?


Ismerje meg a csalástípusokat és trendeket, továbbá ismerje meg a hasznos tanácsokat, és előzze meg, hogy csalás, kiberbiztonsági csalás áldozatává váljon!

A csalók egyre újabb és újabb módszerekkel próbálják kicsalni az áldozatok pénzét. Az alábbiakban áttekintést kaphat a jelenlegi fenyegetésekről, megismerheti a kiberbiztonsági csalás típusait, továbbá megismerheti, hogy miként lehet kezelni és megelőzni ezeket a támadásokat.

Nagyon fontos, hogy a használt eszközeit rendszeresen frissítse, tartsa naprakészen, továbbá figyeljen az alábbiakra:

  • az eszközön tárolt adatok titkosítása,
  • az eszköz képernyőjének automatikus zárolása,
  • a képernyőzár feloldásához legalább 5 jegyű PIN kód vagy ennél biztonságosabb egyéb megoldás használata,
  • kártékony kód elleni védelem (vírusvédelem) telepítése,
  • rendszeres biztonsági mentés

CSALÁS MÓDSZEREK


Folyamatosan nő az online intézhető ügyek száma, egyre többet használjuk a digitális szolgáltatásokat. A csalók ezt kihasználva, a megtévesztés, félelemkeltés, siettetés, vagy a különleges, kihagyhatatlan lehetőség érzetét keltve igyekeznek megfosztani minket pénzünktől.

Telefonos csalás – vishing

Biztos benne, hogy a bankja hívja?

A telefonos csalás, az ún. vishing az egyik népszerű formája a kiberbiztonsági csalásoknak, ennek során a támadó megpróbálja személyes, pénzügyi vagy biztonsági információi megosztására vagy pénz átutalására rávenni az áldozatokat.

A vishing tipikus formája, amikor a csaló az adathalász hívás során megpróbálja elhitetni a felhasználóval, hogy ténylegesen egy banki alkalmazottal, vagy a bank megbízásából eljáró személlyel (pl. külső call center) hívószám spoofing, azaz hívószám-hamisítás. Lényege, hogy az elkövetők módosítják a hívószámot, ami a hívott fél telefonjának kijelzőjén megjelenik, ezzel elrejtve a valódi hívó fél azonosságát. Híváskor nem a hívást kezdeményező igazi telefonszáma jelenik meg, hanem egy másik, jellemzően olyan, ami ismerős: például egy banké, ezáltal még inkább hitelesnek beállítva a hívást.

  • Kezelje óvatosan, fenntartással a kéretlen telefonhívásokat!
  • Minél sürgetőbb a hívás, annál gyanúsabb! Lassítson és gondolja át alaposan, hogy mit is kérnek valójában!
  • A Bank soha nem kéri telefonon illetve egyéb felületen, hogy a pénzét tegye át egy másik bankszámlára!
  • A Bank munkatársa nem KÉRI EL SOHA a PIN-kódot, CVV/CVC kódot, internetbanki- vagy mobilbankkódokat és egyszer használ-ható, második hitelesítési kódot.
  • Gyanús telefonhívás esetén ne adjon meg személyes adatokat, és szakítsa meg a beszélgetést!
  • Fontos, hogy csalásgyanús hívás esetében az ügyfélszolgálat felé a kapcsolat-felvételt Ön kezdeményezze az ismert telefonszámon (vagy saját maga keresse meg a bank honlapján)! Ne hagyatkozzon arra, hogy majd visszahívja egy másik "munkatárs" és visszaigazolja a hívott fél nevét. Ugyanígy ne fogadja el, hogy átkapcsolják ugyanebből a célból, ha ezt ajánlják a csalók.

Bankkal közvetítői jogviszonyban álló jogi személyeket a Magyar Nemzeti Bank pénzpiaci közvetítőket tartalmazó nyilvántartásában tudja ellenőrzi. Intézménykereső (mnb.hu)

A Bank részére kiszervezett tevékenységeket végző szolgáltatók felsorolása a Bank Általános Üzletszabályzatának mindenkor hatályos II. sz. mellékletében érhető el. https://www.cetelem.hu/segedlet/dokumentumok


Email – Phishing

Ez az adathalász csalási forma olyan, banki ügyfeleket célzó, csaló szándékú e-mail, amely személyes, pénzügyi vagy biztonsági információi megosztására próbálja rávenni a címzettet.

  • E-mail-ben/SMS-ben kapott gyanús linket NE nyisson meg
  • Csalásgyanú esetében ne kattintson az üzenetben lévő hivatkozásokra, és ne nyissa meg a mellékleteket. Kurzort a link felé tartva ellenőrizze annak hitelességét
  • Saját maga gépelje be a keresett oldal nevét a böngészőbe
  • Mindig olvassa el figyelmesen a kapott SMS-t és gyanú esetén haladéktalanul hívja a bankot

SMS – smishing

(az angol „SMS” és „phishing”, vagyis SMS és adathalászat szavak kombinációja)

A smishing olyan csalás, amelynél a támadók SMS segítségével próbálnak megszerezni személyes, pénzügyi vagy biztonsági adatokat, információkat.

Megbízható forrásnak álcázzák magukat, úgy tesznek, mintha egy bank, kártyakibocsátó, futárszolgálat, közműszolgáltató vagy valamilyen egyéb szolgáltató képviseletében jelentkeznének.

  • Ne kattintson kéretlen szöveges üzenetekben érkezett hivatkozásokra
  • Gondosan olvassa el az üzenetet, de ne kattintson a linkekre, hanem a szolgáltató (valódi) oldalára belépve ellenőrizze, van-e tényleges tartozása!
  • Ha nem vár csomagot vagy nincs az adott szolgáltatónál előfizetése, akkor szinte biztos lehet benne, hogy csalási kísérlettel áll szemben!
  • Semmi esetre se telepítsen ilyen jellegű üzenetek nyomán alkalmazást a telefonjára, számítógépére!

Távoli asztali elérést biztosító alkalmazások (Anydesk, TeamViewer stb.)

Kedvező befektetési lehetőség? Külföldi számról érkező hívás? Magyarul nem beszélő ügyintéző?

Sok esetben ezzel a trükkel keresik fel gyanútlan áldozatukat a csalók. Megkérik, hogy töltsék le az alkalmazást, ezáltal tudják majd nyomon követni a befektetéseket.

Ezen eszközök letöltésével azonban az illetéktelen személyek könnyedén hozzáférhetnek a számítógépén, okos eszközén, telefonján tárolt adatokhoz, SMS-ekhez, ezáltal tranzakciókat tudnak kezdeményezni kártyája terhére.

  • Ne töltsön le, és ne telepítsen ismeretlen kérésére semmiféle Ön által nem ismert applikációt sem telefonjára, sem számítógépére! Még a bank nevében telefonáló személy kérésére sem!
  • Szokatlan tranzakció, SMS esetén azonnal hívja a bankot.

Online piacterek (Facebook Marketplace, Jófogás, Vinted stb.)

  • A hirdetésére azonnal jelentkező külföldi érdeklődő a leggyakoribb elkövetési forma.
  • Szállítási díj előre kifizetését kérik, mely legtöbb esetben a banki adatok kiadásával is jár, így az az adathalászok birtokába kerülhet.
information logo

NAGYON FONTOS!

Bankunk munkatársai soha, semmilyen körülmények között nem kérnek olyan bizalmas információkat, mint az Ön Netbank hitelesítő adatai (felhasználónév, jelszó), illetve a bankkártyája biztonsági adatai (PIN kód, CVC). Kérjük, ezeket a bizalmas adatokat Ön se adja ki!

Fontos, hogy ne engedélyezze a gyanús, vagy a nem Ön által kezdeményezett tranzakciókat!


MIT TEGYEN, HA CSALÁS ÁLDOZATA LETT?

Amennyiben csalás áldozata lett, úgy a jóvá nem hagyott fizetési művelettel, vagy jóvá nem hagyott fizetési kérelemmel kapcsolatos reklamációját/panaszát az alábbi elérhetőségeken teheti meg. Az esetet haladéktalanul jelentse telefonos ügyfélszolgálatunkon a +36 1/458-6070 (5-ös menüpont) telefonszámon, ahol kollégáink megteszik a szükséges intézkedéseket (kártyatiltás, netbank felfüggesztés) a további visszaélés megakadályozása érdekében!

  • A reklamációját írásban is megteheti az Online ügyfélszolgálat oldalon a Csalás, visszaélés bejelentés téma kiválasztásával. (A téma választási panel a termék kiválasztása után jelenik meg. Termék esetén jelölje meg az Egyéb pontot, majd Témaként válassza a Csalás, visszaélés bejelentést)
  • Javasoljuk, hogy tegyen rendőrségi feljelentést is a területileg illetékes rendőrkapitányságon!
  • A pénzügyi reklamáció kivizsgálását a reklamációs adatlap kitöltésével indíthatja el.

Ha Ön egy fizetési műveletet nem hagyott jóvá, vagy jóváhagyta, de azt a bank hibásan teljesítette, abban az esetben helyesbítés iránti igényét haladéktalanul jelentse a bank irányába panaszbejelentés formájában a fenti elérhetőségek egyikén. Erre vonatkozó igényét legkésőbb, a fizetési művelet napjától számított tizenharmadik hónap azonos napjáig jelentheti be.

A panasz bejelentését

1. pénzforgalmi szolgáltatásokkal összefüggő esetekben 15 munkanapon belül vizsgáljuk ki és válaszoljuk meg. Amennyiben az Ön panasza rajtunk kívül álló okból 15 munkanapon belül nem válaszolható meg, akkor a késedelem tényéről, valamint annak okáról, illetve a válasz megküldésére vállalt határidőről feltétlenül tájékoztatjuk. A válasz megküldésének határideje nem lehet későbbi, mint a panasz benyújtását követő 35. munkanap.

2. pénzforgalmi szolgáltatásokkal összefüggésben nem álló esetekben 30 napon belül vizsgáljuk ki és válaszoljuk meg. Előfordulhat, hogy a panasz kivizsgálása során kiegészítő információkra lesz szükségünk az Ön részéről. Ebben az esetben kérjük ilyen irányú megkeresésünk mielőbbi megválaszolását.

Tájékoztatjuk ügyfeleinket, hogy készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel (például bankkártyával, NetBankkal, mobilapplikációval) való visszaélés esetén minden esetben egyedileg megvizsgáljuk a kárfelelősség kérdését az eset körülményeit mérlegelve. Felhívjuk figyelmét, hogy a kártérítési felelősség intézményünket nem terheli abban az esetben, ha a vizsgálat eredményeképpen az állapítható meg, hogy az ügyfél súlyosan gondatlan magatartásával hozzájárult a kár bekövetkezéséhez. A súlyos gondatlanság fennállásának kérdésében végső döntést a bíróság hozhat.


EXTRA TIPP: BIZTONSÁGOS KÁRTYAHASZNÁLAT


Milyen szabályok segítenek bankkártyája, hitelkártyája biztonságos használatában?

A bankkártya/hitelkártya kényelmes fizetési eszköz, azonban használata körültekintést igényel.

A Magyar Cofidis Bank Zrt. Internetbanki Szolgáltatásainak biztonságos használatával kapcsolatos követelményekről az Internetbanki Szolgáltatásokról szóló Internetbanki Szolgáltatásokról szóló Hirdetmény V. Fejezetéből tájékozódhat.

A következőkben néhány hasznos tanácsot olvashat arra vonatkozóan, hogy mire kell vigyázni a bankkártyahasználat, azaz a PIN-kód használata, megválasztása alkalmával, kártyával történő fizetéskor, illetve pénzfelvétel során.

  • Ne hagyja őrizetlenül a bankkártyáját: ne hagyja a kocsiban, ne hagyja az étteremben az asztalon, amíg kimegy cigizni, vagy a mosdóba.
  • Ne veszítse szem elől a kártyáját: ne hagyja, hogy fizetés közben a pincér elvigye, hogy majd a pultnál lehúzza.
  • Mobiltárca regisztráció: amennyiben regisztrálta kártyát mobiltárca applikációk egyikébe, úgy védje telefonját a kártyás tranzakció jóváhagyásához szükséges PIN kóddal, vagy biometrikus azonosítók egyikével (ujjlenyomat, arcfelismerés).
  • Mindig ellenőrizze a POS terminálon szereplő összeget, hogy az egyezzen a számla összegével. Ne engedje, hogy az eladó hagyja jóvá a tranzakciót Ön helyett.
  • A tranzakció során mindig úgy adja meg a PIN kódot, hogy azt mások ne láthassák. Pl. Takarja el a kezével.
  • Készpénzfelvétel során javasolt az ATM-nél a kártyabemeneti rést megfogni, megrángatni, hogy nincs-e kártyamásoló eszköz (skimmer) telepítve rá. Ezek szabad szemmel nem láthatóak, viszont mozgatás eredményeképpen leszedhető.
  • Ne adja kölcsön senkinek kártyáját, családtagnak sem. A kártyát csak Ön használhatja, és csak Ön ismerheti a hozzá tartozó PIN kódot/kódokat.
  • A kártyához tartozó PIN kódot ne írja fel, és főként ne tárolja a pénztárcájában, vagy a kártyája mellett.
  • Bizonylatot ne hagyja ott az üzletben vagy az ATM-nél, mert bizalmas adatokat tartalmazhatnak.
  • Az internet használatakor győződjön meg arról, hogy senki sem figyeli jelszava megadása közben! Ne változtassa meg jelszavát nyilvános helyről elérhető internetes kapcsolaton keresztül (például kávézók, nyilvános helyek ingyenes wifi hálózaton).
  • Javasolt a telefonos ügyfélszolgálatunkon előzetesen jelezni, ha a szokásostól eltérően kívánja használni hitelkártyáját. Ha például szokatlanul magas összegű költést tervez, külföldön kívánja kártyáját használni készpénzfelvételre vagy vásárlásra, vagy nagyobb összegű internetes vásárlást tervez.
  • Vegye igénybe SMS, vagy ingyenes NetBank szolgáltatásunkat, mely segítségével értesül a kártyáján történt tranzakciókról.
  • A fizetési tranzakciók végrehajtása során NE mentse el kártyájának adatait (bankkártya száma, lejárati dátuma, háromjegyű CVC-kód). Ez alól kivételt képezhet a megbízható kedvezményezetti platformokon és elsődlegesen csak ismétlődő tranzakciók (például közüzemi számlafizetések) során történő mentés.

Magyar Cofidis Bank Zrt. Ügyfélszolgálat/ Bank kártyaletiltás: +36 1/458-6070

További információkat és hasznos tanácsokat a Kiberpajzs.hu weboldalon, továbbá a https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/digitalis-biztonsag/vedekezes-a-kibercsalasok-ellen weboldalon találhat.

A jelen tájékoztatóban foglaltak nem minősülnek jogi, informatikai vagy egyéb szakmai tanácsadásnak, annak a célja kizárólag a tájékoztatás és figyelemfelhívás.